søndag den 21. august 2011

Sved, "sump" og stinkdyr

Hvis nogen er i tvivl, så er det varmt i Florida - specielt hvis man i middagsheden befinder sig midt i et tørt vådområde med kun ganske få træer. Det var netop hvad jeg gjorde i slutningen af juli.....



For nu at starte fra starten af, så havde jeg behov for nogle vandprøver til at teste mine metoder af på. Vejlederen sendte mig efter reglen "noget for noget" derfor med på felttur til en ranch syd for Lake Okeechobee ca. 3,5 times kørsel fra universitetet. Kort fortalt skulle jeg hjælpe med til at skære planter ned inden for tilfældigt placerede 1 m2 kvadrater i forudbestemte transekter, idet projektet går ud på at sammenligne plantevæksten på græssede og ugræssede arealer. Bevæbnet til tænderne med litervis af væske (vand plus Gator rate, det lokale mærke af energidrik med ioner), verdens grimmeste men effektive nyindkøbte hat, en langærmet trøje til at tage det værste sol, en faktor 30 solcreme, bugspray og gummistøvler (nogen = felttursarrangøren havde fortalt, at det kunne risikere at være meget vådt - nogen gange har de arbejdet i mudder til livet - vådt var det dog ikke denne gang!) gik jeg så sammen med de fem andre i gang med at klippe planter af ca. 4 cm over jorden. Al væksten for et kvadrat blev fyldt en en mærket pose - senere altså hjemme i laboratoriet får Ryan så æren af at sortere alt plantematerialet efter arter, tørre det, veje det, gløde det, mortere det og måle næringsstofindholdet - hvilken fornøjelse ikke sandt?

Fra venstre mod højre ses Patrick, Ryan, Jing og Julia. Patrick er forskningsassistent og leder flere projekter herunder dette projekt. Ryan er specialestuderende på projektet, Jing er ph.d. studerende og arbejder med kvælstofkredsløbet. Julia er næsten færdig med sit speciale, som hun har lavet på en anden ranch i nærheden. Da de specialestuderende herovre er ansatte dvs. får løn under deres speciale (men tro nu ikke det er noget de bliver rige af) skal specialestuderende også typisk arbejde et par dage om ugen for deres vejleder. I Julias tilfælde har hun derfor ud over sin egen prøvetagning også hjulpet med prøvetagningen på dette projekt, som foregår hver måned.
Klippearbejdet var nemmest på de græssede arealer idet de ugræssede arealer havde en pæn mændge plantevækst, som det vist tydeligt fremgår af billedet ovenfor Til gengæld var de ugræssede områder lidt mere - hmm hvad skal jeg kalde dem - "interessante" idet vi her blandt andet mødte stinkdyr, bier og et mere end hissigt fuglepar som absolut ikke var fan af, at vi klippede al vegetationen ned lige ved siden af deres fine rede! Heldigvis så vi ingen slanger! Efter at have svedt tran og bællet væske i timevis hoppede vi igen i bilerne og vendte snuden mod et hotel, da vi dagen efter skulle færdiggøre feltarbejdet. Næste formiddag stod for Julias og mit vedkommende på endnu en omgang vegationsklipning, imens Patrick, Ryan og Jing kastede sig over at tage jordprøver til Jings forsøg. Efter endnu en gang at have svedt tran under en ubarmhjertig sol kunne vi først på eftermiddagen drage videre til Taylor Creek for at tage mine vandprøver - det tog en halv time, så man kan ikke sige at det var min del af feltturen som tog lang tid....





1 kommentar:

  1. Hej Charlotte - tak for dit indlæg - nu glæder jeg mig endnu mere til at besøge Florida til november i forbindelse med CERF møde

    SvarSlet